Regler och villkor

I. Allmänna bestämmelser

  1. Dessa regler definierar de allmänna villkoren, metoden för att tillhandahålla tjänster elektroniskt och försäljning som sker via onlinebutiken www.spacerebels.com.
  2. Butiken drivs av Hjoma Sp. z oo med säte i Wrocław, ul. Honoriusza Balzaka 63 52-437 Wrocław, införd i Register of Entrepreneurs of the National Court Register, upprätthålls av District Court Wrocław-Fabryczna under KRS-numret: 0001145996, med Tax Identification Number (NIP): 8943250507, här hänvisat till aktiekapital 00507, 0001145996. säljaren.
  3. Kontakt med säljaren är möjlig via:
  1. e-postadress: shop@spacerebels.com;
  2. per telefon: +48 789 046 667;
  3. chatt tillgänglig på butikens hemsida.
  1. Dessa regler är kontinuerligt tillgängliga på webbplatsen www.spacerebels.com, på ett sätt som gör det möjligt att erhålla, reproducera och spela in deras innehåll genom att skriva ut eller spara på ett medium när som helst.
  2. Säljaren informerar om att användningen av tjänster som tillhandahålls elektroniskt kan innebära ett hot från varje internetanvändares sida, bestående i möjligheten att introducera skadlig programvara i Kundens datorsystem och att få och ändra dennes data av obehöriga personer. För att undvika risken för de ovan nämnda hoten bör Kunden använda lämpliga tekniska åtgärder som minimerar deras förekomst, i synnerhet antivirusprogram och en brandvägg.
  3. Säljaren har utsett en enda kontaktpunkt för kontakt med kunder, myndigheterna i EU:s medlemsstater, Europeiska kommissionen och Digital Services Council som avses i DSA-förordningen. Kommunikation vid punkten sker på den e-postadress som anges i punkt 2 ovan, på polska och engelska.

II. Definitioner

Termerna som används i föreskrifterna betyder:

  1. Arbetsdagar – dagar från måndag till fredag, exklusive allmänna helgdagar;
  2. Kund – en fysisk person som har full rättskapacitet, en fysisk person som bedriver affärsverksamhet, en juridisk person eller en organisatorisk enhet som inte är en juridisk person, för vilken särskilda regler ger rättskapacitet, som gör en Beställning inom Onlinebutiken eller använder andra tjänster som finns tillgängliga i Onlinebutiken;
  3. civillagen – lag av den 23 april 1964 (lagtidning nr 16, punkt 93, med ändringar);
  4. Konsument – ​​En kund som är en konsument i den mening som avses i artikel 22[1] i civillagen;
  5. Entreprenör - En kund som är en entreprenör i den mening som avses i artikel 43[1] i civillagen;
  6. Regler – detta dokument;
  7. DSA-förordning - Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2022/2065 av den 19 oktober 2022 om den inre marknaden för digitala tjänster och om ändring av direktiv 2000/31/EG (lagen om digitala tjänster);
  8. Varor – en produkt som presenteras i onlinebutiken, vars beskrivning är tillgänglig för var och en av de presenterade produkterna;
  9. Försäljningsavtal – Avtal om försäljning av varor i den mening som avses i civillagen, som ingås mellan Säljaren och Kunden;
  10. Tjänster – tjänster som tillhandahålls av säljaren till kunder elektroniskt enligt bestämmelserna i lagen av den 18 juli 2002 om tillhandahållande av tjänster på elektronisk väg (Journal of Laws No. 144, punkt 1204, med ändringar);
  11. Consumer Rights Act – Lag av den 30 maj 2014 om konsumenträttigheter (Journal of Laws 2014, No. 827);
  12. Lag om tillhandahållande av tjänster på elektronisk väg – Lag av den 18 juli 2002 om tillhandahållande av tjänster på elektronisk väg (Journal of Laws nr. 144, punkt 1204, med ändringar);
  13. Order – en viljeförklaring från kunden, som direkt syftar till att ingå ett försäljningsavtal, med angivande av särskilt typ och antal varor.

III. Regler för användning av nätbutiken

  1. Användningen av Webbutiken är möjlig förutsatt att IT-systemet som används av Kunden uppfyller följande tekniska minimikrav:
  1. en dator eller mobil enhet med internetåtkomst,
  2. tillgång till e-post,
  3. Microsoft Edge webbläsare version 42.x eller senare, Firefox version 48.0 eller senare, Chrome version 50 eller senare, Opera version 50 eller senare, Safari version 10.x. eller senare,
  4. aktivera cookies och Javascript i din webbläsare.
  1. Att använda Onlinebutiken innebär varje åtgärd från Kundens sida som leder till att han/hon blir bekant med innehållet i Butiken.
  2. Kunden är särskilt skyldig att:
  1. inte tillhandahålla eller överföra innehåll som är förbjudet enligt lag, t.ex. innehåll som främjar våld, ärekränkande eller kränker personliga rättigheter och andra rättigheter för tredje part,
  2. använda onlinebutiken på ett sätt som inte stör dess funktion, i synnerhet genom användning av specifik programvara eller enheter,
  3. att inte vidta åtgärder som att: skicka eller placera oönskad kommersiell information (spam) i onlinebutiken,
  4. använda nätbutiken på ett sätt som inte är betungande för andra kunder och säljaren,
  5. använda allt innehåll som publiceras i onlinebutiken endast för ditt eget personliga bruk,
  6. använda onlinebutiken på ett sätt som överensstämmer med bestämmelserna i den lag som gäller i Republiken Polens territorium, bestämmelserna i förordningarna, såväl som de allmänna principerna för användning av internet.

IV. Tjänster

  1. Säljaren möjliggör användning av kostnadsfria tjänster via onlinebutiken, som tillhandahålls av säljaren 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan.
  2. Kunden kan komma att få kommersiell information från Säljaren i form av meddelanden som skickas till den e-postadress som Kunden uppger (Nyhetsbrevstjänst). För att göra detta, ange en giltig e-postadress eller aktivera lämpligt fält i registreringsformuläret eller beställningsformuläret. Kunden kan när som helst återkalla samtycke till sändning av kommersiell information. Nyhetsbrevstjänstavtalet ingås på obestämd tid och upphör när Kunden skickar en begäran om att ta bort sin e-postadress från nyhetsbrevprenumerationen eller avregistrerar sig med hjälp av länken som finns i innehållet i meddelandet som skickas som en del av Nyhetsbrevstjänsten.
  3. Kunden kan kontakta säljaren via chatt som finns tillgänglig på butikens webbplats. Avtalet för tillhandahållande av Tjänsten som består i att tillhandahålla en interaktiv chatt som gör det möjligt för Kunder att kontakta Säljaren ingås för en bestämd period och upphör när Kunden stänger chattfönstret eller lämnar Webbutikens webbplats.
  4. Säljaren har rätt att anordna enstaka tävlingar och kampanjer, vars villkor kommer att tillhandahållas på Butikens webbplatser varje gång. Kampanjer i onlinebutiken kan inte kombineras, såvida inte villkoren för en given kampanj anger annat.
  5. Om kunden bryter mot bestämmelserna i dessa regler kan säljaren, efter en tidigare misslyckad begäran om att upphöra eller ta bort överträdelserna, med en lämplig tidsfrist, säga upp avtalet för tillhandahållande av tjänster med en uppsägningstid på 14 dagar.

V. Procedur för att ingå ett försäljningsavtal

  1. Information om varorna som tillhandahålls på butikens webbplatser, i synnerhet deras beskrivningar, tekniska och driftsparametrar och priser, utgör en inbjudan att ingå ett avtal, i den mening som avses i artikel 71 i civillagen.
  2. Alla varor som finns tillgängliga i onlinebutiken är helt nya, överensstämmer med avtalet och har införts på den polska marknaden på lagligt sätt.
  3. Om Säljaren använder mekanismer för individuell prisjustering baserad på automatiserat beslutsfattande, lämnar jag denna information till Konsumenten varje gång jag gör en Beställning, med hänsyn till de krav som ställs i detta avseende av bestämmelserna om skydd av personuppgifter.
  4. Villkoret för att göra en beställning är att ha ett aktivt e-postkonto.
  5. I händelse av att en Beställning görs via Beställningsformuläret som finns tillgängligt på Webbutikens webbplats, skickas Beställningen till Säljaren av Kunden i elektronisk form och utgör ett erbjudande att ingå ett Försäljningsavtal för Varorna som är föremål för Beställningen. Ett erbjudande som lämnas i elektronisk form binder Kunden om Säljaren skickar en bekräftelse på godkännande av Beställningen för utförande till den av Kunden angivna e-postadressen, vilket utgör Säljarens förklaring om accepterande av Kundens erbjudande och vid mottagandet av Kunden sluts Försäljningsavtalet.
  6. Försäljningsavtalet ingås på polska, med innehåll i överensstämmelse med bestämmelserna.

VI. Leverans

  1. Leverans av varor är begränsad till Republiken Polens territorium och utförs till den adress som kunden angett vid beställningen.
  2. De beställda varorna levereras via ett budfirma.
  3. På Butikens hemsida, i beskrivningen av Varorna, informerar Säljaren Kunden om antalet arbetsdagar som behövs för att slutföra Beställningen och leverera den, samt beloppet för avgifter för leverans av Varorna.
  4. Leverans- och utförandetiden för Ordern räknas i Bankdagar i enlighet med punkt VII punkt 2.
  5. Säljaren förser kunden med köpbevis.
  6. Om olika leveransperioder tillhandahålls för de varor som omfattas av beställningen, ska den längsta av de angivna perioderna gälla för hela beställningen.

VII. Priser och betalningsmetoder

  1. Priserna på varorna anges i polska zloty och inkluderar alla komponenter, inklusive moms, tullar och andra avgifter.
  2. Kunden kan betala för beställningen med hjälp av elektroniska betalningar (i detta fall kommer utförandet av Beställningen att påbörjas efter att Säljaren har skickat en bekräftelse på godkännande av Beställningen till Kunden och efter att Säljaren har fått information från förlikningsagentens system om betalningen som görs av Kunden, och leveransen kommer att göras omedelbart efter det att Beställningen har slutförts).
  3. Säljaren ska informera Kunden på Butikens webbplatser om den tidsfrist inom vilken han/hon är skyldig att betala för Beställningen. I händelse av Kundens underlåtenhet att betala inom den tidsfrist som avses i föregående mening, kan Säljaren, efter en tidigare misslyckad begäran om betalning med lämplig tidsfrist, frånträda Avtalet i enlighet med artikel 491 i civillagen.

VIII. Rätt att frånträda avtalet

  1. En Kund som är Konsument kan frånträda Avtalet utan att ange skäl genom att lämna en lämplig deklaration inom 14 dagar. För att uppfylla denna tidsfrist räcker det att skicka in deklarationen innan den löper ut.
  2. Kunden kan själv formulera deklarationen eller använda den deklarationsmall som tillhandahålls av Säljaren på Butikens hemsida.
  3. 14-dagarsperioden räknas från det datum då varorna levererades eller, i fallet med ett avtal om tillhandahållande av tjänster, från datumet för dess ingående.
  4. Vid mottagandet av förklaringen om frånträde från Avtalet av Konsumenten kommer Säljaren att skicka en bekräftelse på mottagandet av förklaringen om frånträde från Avtalet till Konsumentens e-postadress.
  5. Rätten att frånträda Avtalet av Konsumenten är utesluten i händelse av:
  1. Avtal för tillhandahållande av tjänster för vilka Konsumenten är skyldig att betala priset, om Säljaren till fullo har utfört tjänsten med uttryckligt och förhandssamtycke från Konsumenten, som informerades innan tillhandahållandet av tillhandahållandet att efter det att företagaren har tillhandahållit tjänsten, kommer Konsumenten att förlora rätten att frånträda avtalet och har erkänt detta;
  2. Ett kontrakt där priset eller ersättningen beror på fluktuationer på finansmarknaden som Säljaren inte har kontroll över och som kan inträffa innan tidsfristen för att ångra kontraktet löper ut;
  3. Ett avtal enligt vilket föremålet för bestämmelsen är en icke-prefabricerad produkt, tillverkad enligt konsumentens specifikationer eller avsedd att tillgodose dennes individuella behov;
  4. Ett kontrakt enligt vilket föremålet för bestämmelsen är en vara som snabbt förstörs eller har kort hållbarhet;
  5. Ett avtal enligt vilket föremålet för bestämmelsen är Varor som levereras i en förseglad förpackning som inte kan returneras efter att förpackningen öppnats av hälsoskydds- eller hygienskäl, om förpackningen öppnades efter leverans;
  6. Ett avtal enligt vilket föremålet för bestämmelsen är produkter som efter leverans, på grund av sin natur, är oskiljaktigt förbundna med andra föremål;
  7. Ett avtal enligt vilket föremålet för bestämmelsen är alkoholhaltiga drycker, vars pris överenskoms vid försäljningsavtalets ingående och som kan levereras först efter 30 dagar och vars värde beror på marknadsfluktuationer som Säljaren inte har någon kontroll över;
  8. ett avtal där konsumenten uttryckligen har bett säljaren att komma till honom för brådskande reparation eller underhåll; om Säljaren tillhandahåller ytterligare tjänster än de som efterfrågas av Konsumenten, eller tillhandahåller andra Varor än reservdelar som är nödvändiga för att utföra reparationen eller underhållet, har Konsumenten rätt att frånträda Avtalet med avseende på tilläggstjänster eller Varor;
  9. Ett avtal enligt vilket föremålet för bestämmelsen är ljud- eller bildinspelningar eller datorprogram som tillhandahålls i en förseglad förpackning, om förpackningen har öppnats efter leverans;
  10. Ett avtal om leverans av tidningar, tidskrifter eller tidskrifter, med undantag för ett prenumerationsavtal;
  11. Kontrakt ingåtts genom offentlig auktion;
  12. Avtal om tillhandahållande av tjänster för vilka Konsumenten är skyldig att betala ett pris, i de fall Konsumenten uttryckligen har bett Säljaren att komma till honom i syfte att utföra reparationer och tjänsten redan har utförts fullt ut med Konsumentens uttryckliga och förhandsmedgivande.
  13. Kontrakt för tillhandahållande av boendetjänster för annat än för bostadsändamål, transport av varor, biluthyrning, catering, tjänster relaterade till fritid, underhållning, sport- eller kulturevenemang, om avtalet anger dagen eller perioden för tillhandahållande av tjänsten;
  14. Avtal om leverans av digitalt innehåll, ej tillhandahållet på ett materiellt medium, för vilket Konsumenten är skyldig att betala priset, om Säljaren påbörjat tillhandahållandet med uttryckligt och förhandssamtycke från Konsumenten, som före bestämmelsens början informerats om att Konsumenten efter att Säljaren har fullgjort bestämmelsen förlorar rätten att frånträda avtalet och frånträdt avtalet, och har återkallat detta. konsumenten med den bekräftelse som avses i artikel 15.1 och 2. § eller artikel 21.1 i konsumenträttslagen.
  1. Andra undantag från rätten att frånträda avtalet anges i artikel 38.2 i konsumenträttslagen.
  2. Vid frånträde från Avtalet som ingåtts på distans anses Avtalet inte ha ingåtts. Det som parterna har tillhandahållit returneras i oförändrat skick, såvida inte ändringen var nödvändig för att fastställa varornas art, egenskaper och funktionalitet. Återlämningen bör ske omedelbart, senast inom 14 dagar. De köpta varorna ska returneras till säljarens adress.
  3. Säljaren ska snarast, men senast inom 14 dagar från dagen för mottagandet av Konsumentens förklaring om frånträdande från Avtalet, återbetala till Konsumenten alla betalningar som han gjort, inklusive kostnaderna för leverans av Varorna. Säljaren ska returnera betalningen med samma betalningssätt som Konsumenten använde, såvida inte Konsumenten samtycker till en annan returmetod, och denna metod ska inte medföra några kostnader för Konsumenten. Säljaren kan hålla inne med återlämnande av betalningar som erhållits från Kunden tills Varorna mottagits tillbaka eller Kunden tillhandahåller bevis på att de skickats tillbaka, beroende på vilken händelse som inträffar först, om inte Säljaren har erbjudit sig att hämta Varorna från Kunden själv.
  4. Om Konsumenten har valt ett annat sätt för leverans av Varorna än det billigaste standardleveranssättet som Säljaren erbjuder, är Säljaren inte skyldig att ersätta Konsumenten för de extra kostnader som denne ådragit sig.
  5. Kunden ska endast stå för den direkta kostnaden för att returnera Varorna, såvida inte Säljaren har gått med på att stå för denna kostnad.

IX. Klagomål om varor

  1. Säljaren förbinder sig att leverera Varorna i enlighet med Avtalet
  2. Säljaren är ansvarig för att Varorna inte överensstämmer med avtalet enligt principerna i konsumenträttslagen gentemot Kunden som är Konsument och Kunden som är en fysisk person som ingår Avtalet direkt relaterat till sin affärsverksamhet, när det följer av innehållet i detta Avtal att det inte har en professionell karaktär för denna person, vilket i synnerhet beror på den information som utförs på grund av den tillhandahållna affärsverksamheten och den information som tillhandahålls av den tillhandahållna affärsverksamheten. Affärsverksamhet. Garanti gentemot företagare är undantagen.
  3. Klagomål som härrör från kränkning av kundens rättigheter som garanteras i lag eller enligt dessa regler ska skickas till Hjoma Spacerebels, ul. Metalowców 31, 54-156 Wrocław, till e-postadressen: shop@spacerebels.com, telefonnummer +48 789 046 667.
  4. För att pröva reklamationen bör Kunden skicka eller leverera varorna i fråga, om möjligt, bifoga köpbevis. Varorna ska levereras eller skickas till den adress som anges i punkt 3.
  5. Säljaren förbinder sig att överväga varje klagomål inom 14 dagar efter mottagandet.
  6. Om det finns några brister i reklamationen kommer Säljaren att begära att Kunden kompletterar den i den utsträckning som behövs omedelbart, dock senast inom 7 dagar från dagen för mottagandet av begäran av Kunden.

X. Klagomål angående tillhandahållande av tjänster på elektronisk väg

  1. Kunden kan lämna in klagomål till Säljaren i samband med Butikens funktion och användningen av Tjänsterna. Klagomål kan lämnas skriftligen till följande adress: Hjoma Sp. z oo med säte i Wrocław, ul. Honoriusza Balzaka 63 52-437, till e-postadressen: shop@spacerebels.com, telefonnummer +48 789 046 667.
  2. I klagomålet ska kunden ange sitt namn och efternamn, korrespondensadress, typ och beskrivning av problemet.
  3. Säljaren förbinder sig att överväga varje klagomål inom 14 dagar efter mottagandet. Vid eventuella brister i reklamationen kommer Säljaren att begära att Kunden kompletterar den i den utsträckning som behövs inom 7 dagar från dagen för mottagandet av begäran av Kunden.

XI. garantier

  1. Varor kan komma med en tillverkargaranti.
  2. När det gäller Varor som omfattas av garanti presenteras varje gång information om garantins existens och innehåll samt den period för vilken den beviljades i beskrivningen av Varorna på Butikens webbplats.

XII. Utomrättsliga metoder för att lösa klagomål och driva anspråk

  1. En kund som är en konsument har bland annat följande alternativ för att använda metoder utanför domstol för att hantera klagomål och driva anspråk:
  1. har rätt att vända sig till den permanenta konsumentskiljedomstol som är verksam vid Handelsinspektionen med en begäran om att lösa tvisten som härrör från det ingångna Försäljningsavtalet;
  2. har rätt att begära av handelsinspektionens provinsinspektör att inleda medlingsförfarande för att i godo lösa tvisten mellan kunden och säljaren;
  3. kan få kostnadsfri hjälp för att lösa en tvist mellan Kunden och Säljaren, även med hjälp av kostnadsfri hjälp från distriktets (kommunala) konsumentförespråkare eller en social organisation vars lagstadgade uppgifter inkluderar konsumentskydd (inklusive Konsumentförbundet, Polska konsumentförbundet). Råd ges av Consumer Federation på den kostnadsfria konsumenthotline nummer 800 007 707 och av Association of Polish Consumers på e-postadressen porad@dlakonsumentow.pl;
  4. lämna in ditt klagomål via EU ODR online-plattform, tillgänglig på: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

XIII. Personuppgiftsskydd

Säljaren samlar in och behandlar personuppgifter som tillhandahålls av Kunder i enlighet med tillämplig lag och i enlighet med Integritetspolicyn som finns tillgänglig på Butikens webbplats.

XIV. Slutbestämmelser

  1. Alla rättigheter till nätbutiken, inklusive upphovsrätt, immateriella rättigheter till dess namn, internetdomän, webbplats för nätbutiken, samt till formulär och logotyper tillhör säljaren, och de får endast användas på det sätt som anges i och i enlighet med bestämmelserna.
  2. Bestämmelserna i dessa föreskrifter om konsumenten, om frånträde från avtalet och klagomål, gäller för en fysisk person som ingår ett avtal som är direkt relaterat till sin affärsverksamhet, när det följer av innehållet i detta avtal att det inte har en professionell karaktär för denna person, särskilt till följd av föremålet för den affärsverksamhet som utförs av dem, som gjorts tillgänglig på grundval av bestämmelserna om företagscentralregistret och informationen om verksamhetscentralen. Bestämmelserna om utomrättsliga metoder för att lösa klagomål och driva anspråk gäller inte.
  3. Lösningen av eventuella tvister som uppstår mellan säljaren och kunden som är en konsument ska överlämnas till behörig domstol i enlighet med bestämmelserna i de relevanta bestämmelserna i civilprocesslagen.
  4. Eventuella tvister som uppstår mellan Säljaren och Kunden som är Entreprenör ska avgöras av en domstol med jurisdiktion över Säljarens säte.
  5. I frågor som inte regleras i dessa förordningar ska bestämmelserna i civillagen, bestämmelserna i lagen om tillhandahållande av tjänster på elektronisk väg, bestämmelserna i konsumenträttslagen och andra relevanta bestämmelser i polsk lag gälla.
  6. Varje kund kommer att informeras om eventuella ändringar av dessa bestämmelser genom information på huvudsidan av nätbutiken som innehåller en lista över ändringar och datumet för deras ikraftträdande. Kunder med ett konto kommer dessutom att informeras om ändringarna tillsammans med sin lista till den e-postadress som de har angett. Datumet för ändringarnas ikraftträdande kommer inte att vara kortare än 14 dagar från dagen för deras tillkännagivande. I händelse av att Kunden med ett Kundkonto inte accepterar det nya innehållet i Reglerna är de skyldiga att meddela Säljaren detta inom 14 dagar från dagen för meddelandet om ändringen av Regelverket. Att meddela Säljaren om bristen på acceptans av det nya innehållet i Reglerna leder till att Avtalet sägs upp.